Počet změn dodavatele energií v roce 2016 meziročně vzrostl. U elektřiny o třetinu, u plynu o 15 %
Stále více českých zákazníků mění svého dodavatele energií. Podle statistik Operátora trhu s elektřinou vzrostl meziročně téměř o třetinu počet odběrných míst, kde v roce 2016 proběhla změna dodavatele elektřiny. Dodavatele plynu v roce 2016 změnilo o 15 % více zákazníků než předloni. Za nárůstem změn dodavatele energií stojí zejména legislativa vstřícná směrem ke spotřebitelům a výhodné akční nabídky energetických firem.
Podle statistik Operátora trhu s elektřinou (OTE) loni změnilo dodavatele
elektřiny 359 536 odběrných míst. Meziročně jde přitom bezmála o 30%
nárůst. Stále více zákazníků také mění dodavatele plynu. Toho loni
změnilo 203 950 odběrných míst – o 15 % více než v předchozím
roce. Podle odborníků stojí za nárůstem změn dodavatelů energií hlavně
jednoduchost celého procesu a loni zavedená možnost snadno a na dálku
vypovědět již uzavřenou smlouvu. „S novelou energetického zákona získali
spotřebitelé účinný nástroj pro výpověď smluv uzavřených pod
nátlakem třeba ze strany nepoctivých podomních obchodníků. To se také
mohlo na počtu změn dodavatelů projevit,“ popisuje Gerta Mazalová,
předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů.
Nejvíce zákazníků mění dodavatele energií začátkem roku. Například
loni v lednu změnilo dodavatele elektřiny 116 140 odběrných míst,
dodavatele plynu pak 37 117 odběratelů. Mnoho zákazníků však přechází
k jiným dodavatelům také na podzim, hlavně v září a říjnu.
Změna dodavatele není jedinou cestou k úspoře
Ceny energií zůstanou letos přibližně stejné, jako v loňském roce. Zatímco u elektřiny se velké pohyby cen neočekávají, plyn by mohl mírně zlevnit. Domácnosti, které plynem také vytápějí, by letos mohly ušetřit asi 2000 korun. V případě elektřiny pak mohou být efektivní cestou k úsporám různé akční nabídky, které mají dodavatelé nejen pro nové, ale také pro stávající zákazníky. Právě ty totiž letos budou největším lákadlem pro změnu dodavatele. „Například s naším produktem Advent mohou stávající i noví zákazníci ušetřit až 19 % z ceny za elektřinu,“ uvádí Rudolf Uzlík, vedoucí prodeje energie pro hromadné zákazníky společnosti E.ON.
Cena je důležitá, zákazníci už ale vnímají i jiná kritéria
Hlavní motivací pro změnu dodavatele energií je stále finanční
úspora, spotřebitelé však začínají brát v úvahu i další služby
dodavatele. „Už delší čas sledujeme, že zákazníci se stále více
zajímají rovněž o obchodní a smluvní podmínky, bonusy nebo také o to,
jak dodavatel vrací přeplatky z vyúčtování. Cena je pro spotřebitele
důležitým, ale zdaleka ne jediným kritériem pro volbu dodavatele
energií,“ popisuje změny zákaznických zvyklostí Vladimír Vácha,
tiskový mluvčí společnosti E.ON Energie, a. s.
Změna dodavatele je pro zákazníky za současného stavu poměrně
jednoduchým procesem. Většinu potřebných kroků totiž zařídí nový
dodavatel a zákazník v praxi pouze začne platit faktury za energie novému
subjektu. Spotřebitelé se ale musejí připravit na to, že přechod
k novému dodavateli trvá podle druhu jeho stávající smlouvy nejméně tři
měsíce. „Snížení cen energetických komodit umožnilo dodavatelům
nabídnout novým zákazníkům nižší ceny, než měli v rámci
stávajících smluv uzavíraných v době vyšších cen. Akviziční ceníky
totiž mohou rychleji reflektovat na změny cen komodit než standardní
ceníky, u kterých dodavatelé zajišťují nákup komodit průběžně,“
doplnil Václav Derfl, předseda výkonné rady Asociace nezávislých
dodavatelů energií. Podobně však dodavatelé přistupují také k akčním
nabídkám pro své stávající zákazníky, někteří nabízejí
výhodnější cenu i několikrát do roka. Je pak samozřejmě na rozhodnutí
spotřebitele, zda si nechá smlouvu se standardním ceníkem, přijme
výhodnější nabídku stávajícího dodavatele ve chvíli, kdy přijde, nebo
aktivně vyhledá zajímavější nabídku jinde.